Tuesday, June 22, 2010

23 Jun 2007


assalamualaikum wbt
akhirnya.. hari yang di tunggu2 telah tiba.. hari ni, genaplah 3 tahun saya berada di UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA..

dulu masa kecik2, rasa mustahil sangat nak masuk UIA. kiranya uia ni tak pernah listed lah sebagai uni pilihan nanti. sebab.. ingatkan nak masuk sini, kene datang from sekolah agama. rupanya tak :) hehe. uni pilihan dulu, of cos lah UKM. sebab dr sheikh muszaphar kan ikon UKM. ceh.. sempat lagi tapi, bile tengok ramai je batch kamilian lepas2 masuk uia, barulah saya tahu, budak sekolah selain agama pun boleh masuk uia (oh sempitnye pemikiran ketika itu ) masa isi borang upu, bulan march, 3 tahun lepas, memang tak tahu pun pilih u ape, main pilih cos je.. sebab kat form tu kan tak kuar name uni, just keluar code cos je.. dulu pilih cos ape? hehe tak ingat sangatlah tapi yang pasti,
mostly memang mintak law, and TESL (kot?).

akhirnya.. keluarlah result upu, dapat law kat uia.. syukur alhamdulillah.. umi cakap, dia berat hati tengok saya nak masuk u, apatah lagi jauh2 sebab saya ni mudah terpengaruh. tapi bila dia tahu anak dia ni dapat uia, dia bersyukur sangat, at least, saya akan mudah terpengaruh ke arah yang lebih baik. tapi tak jugak, sebenarnye bergantung kat sape kawan kita kan? sebab kakak2 saya yang masuk uitm, dua2 berubah pakai tudung agak labuh bila dah masuk sana.. hmm.. tapi alhamdulillah, setakat ni, kawan2 saya semuanya baik2 dan berbudi bahasa huhu..

okay2, berbalik kepada tajuk asal entry ni, 23 jun 2007. tarikh tu adalah hari pertama saya melangkahkan kaki ke centre for foundation studies iium kat pj.
first bilik, ZC 409A. my roomates were, wani, aina, and hana.. hana sorang je budak sains, kitorang sume budak law. kesian hana pegi taaruf week sorang2.. rindunya kat bilik tu, rindunya kat zainab collage, rindunya kat smawp, rindunya kat ucafe tempat beli lunch hari2 bile balik kelas dari smawp, rindunya kat pak long cafe(betul ke nama die? tak ingat!) punya nasi goreng mushroom tempat beli masakan panas untuk iftar, rindunya kat cafe zc, tempat kami beli lunch time weekend n tempat kami makan kuew tiaw kungfu setiap malam selasa (acara mingguan rakan2 sebilik)..

walaupun bilik kami dulu sangat kecil, tapi sangat best sebab first time tinggal kat asrama, kenal ramai kawan dari pelbagai negeri, kawan2 yang masih pure n innocent (sebab semua baru kenal kan) hihi. ni lah bilik time kat zc409a dulu,..



katil kesayangan ku..



me and aina during taaruf week (oh gelapnye muka!)


sayangnya.. kami just berpeluang stay 1 sem je kat uia pj, sebab starting from 2nd sem tahun 2007, semua students arts (law, econs, hs, ben, bar, irk) kena pindah campus baru.. uia nilai. macam best je kan bunyi campus baru? tapi masa tu, hati amatlah berat nak tinggalkan uia pj ni.. yelah, tempat mula2 biasalah kann.. tambah2 lagi, kene pack semua barang nak pindah kampus.. and, paling sedih, nak tinggalkan hana sorang2.. dahlah dia satu2nye rumet kami cos sains ; bio sains, kesian hana.. kami 3 orang (fiza, aina, wani) semua pindah nilai..

masuk nilai, memang buruk khabar dari rupa.. huhu. selama ni, banyak 'gosip2 liar' cakap nilai tak best, nilai dalam hutan, nanti asrama macam rumah kedai.. huhu ternyata semuanya lebih indah dari yang dijangka.. dulu kalo kat pj satu bilik 4 orang, tapi kat sini, satu bilik 20 orang! 5x ganda okay. tapi, kat sinilah kenal kawan sejati, semangat sisterhood, kenal erti islam, kenal UIA yang sebenar.. memang kat nilai orang cakap lebih bebas nak pakai jeans keluar outing compared to uia pj, tapi bagi saya, kat sinilah saya kenal pelbagai jenis manusia.. bila dah sebilik ngn ramai orang, macam2 perangai kita boleh tengok kan. kat sinilah masuk macam2 aktiviti: taaruf week committee, FSCC, leadership camp, dan macam2 lagi.. semua tu memang kenangan yang terindah :)

3 tahun bukan semata2 angka. 3 tahun ni lah yang telah membentuk diri saya untuk menjadi manusia. di UIA. siapa sangka, the future tu kite tak boleh nampak, tak boleh predict. menjadi manusia sebab kat uia bukan sama dengan u lain. dengan adanya study circle, kelas tilawah al quran, semua tu walaupun macam dipaksa sebab wajib, tapi lama2, ilmu yang dapat tu, memang akan disedari jugak kegunaannya. bak kata hlovate, "fake it until u make it" :)

next sem, masuk 2nd year degree. dah tua jugak saya ni rupanya ye? huhu rasa macam baruuu je datang cfs iium, masuk amf, bawak fail biru and borang2 maklumat diri, pakai baju kurung warna putih, tudung putih, kasut hitam, masuk Al Malik Faisal Hall (AMF) untuk daftar ngan akak committee. pastu akak committee tu bagi temporary matric card. pastu jalan ikut barisan, ambik beg, baju batik, baju sukan, taaruf kit segala bagai, ngan kunci bilik. pastu angkat brg2, baldi, beg2 besar naik bilik kat tingkat 4. airmata nak menitik.. tahan.. (homesick dah start). pastu umi ngn abg ngn kakak masuk bilik, tengok2 bilik, pastu dorang balik. hantar dorang kat kereta.. balik mahallah, tengok semua orang masih ngn parents masing2.. tahan lagi airmata.. naik bilik, kemas2 barang.. pastu kenal2 ngn roommates, oh, sebilik ngan orang johor, selangor ngan terengganu. pastu.. taaruf week pun bermula...

di sanalah kehidupan saya di UIA bermula..di uia pj.. saya sayang sangat UIA. sayang sangat. sebab kat sini, saya kenal kawan2 baik saya, saya kenal perkataan2 arab, saya reti nak stay up (masa belajar kat high school tak pernah stay up), saya belajar independent, saya kenal pelbagai jenis nama nasi goreng, kuetiaw kungfu, etc ( sbb family tak pernah makan kat kedai ), saya belajar jadi leader, saya belajar pakai tudung labuh, saya kenal apa itu handsock, saya dapat belajar dengan pensyarah2 yang terhebat di Malaysia. terima kasih Ya Allah, nikmat ini tak pernah saya tergambarkan satu masa dulu.. nikmat yang diberi kerana Dia maha pemurah..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails