Thursday, April 29, 2010

before i die

mati bukan bleh expect bila dia nak datang kan? selagi kita masih hidup ni, kene live the life to the fullest, tp kene selari lah dengan landasan agama. insya Allah :)

what i want to do before i die:



1. dapat grad 1st class (degree, master, and PhD) insya Allah




2.lepas grad, of cos la nak kerja bagus2 kan? cita2 saya sebenarnya bukan lawyer. sebab penakut. mudah simpati. kesian nak hantar orang masuk penjara.

so, saya bercita2 untuk jadi pensyarah law kat Oxford University. haha. perasan.
sebenarnya, saya memang suka mengajar orang ni sebab dengan cara macam tu, ilmu kita makin bertambah. betul tak? lagipun, salah satu amalan yang dikira sedekah jariah yang kita still dapat pahala even dalam kubur pun ni lah, ilmu yang bermanfaat yang diajarkan oleh kite :)




3. balas jasa ibu bapa. tak semestinya hanya dengan wang ringgit. kasih sayang dan perhatian tu penting. tapi, saya pernah berazam, kalo kerja esok2 gaji rm5000 ke atas, aku nak beli merce sebijik kat abah. abah pernah cakap dia nak beli merce nak letak depan tangga. haha kelakar la abah ni. insya Allah, akan saya tunaikan hasrat abah. mereka dah berpenat lelah besarkan kami 11 beradik. 

umi, sampai bengkak2 urat kat kaki lahirkan kitorang. umi jugak pernah tak boleh berjalan and just mengengsot je sebab terlampau sakit lepas lahirkan anak ke2.tapi kita tak nampak semua tu kan? yang kita tau, kita dah besar, and umi dah tua. kita tak ingat dah ape yang berlaku masa kita kecik. kita buang air merata2, kita demam, sakit sape yang jaga? sape yang risau? kita nak masuk u, sape yang sungguh2 nangis bila nak hantar kita kat stesen bas? 

sekarang, bila dah kahwin, kita anggap umi abah tu tak lebih dari orang tua tak berguna. kadang2 buat macam orang gaji. nauzubillah. patutlah, bukan senang nak masuk syurga ye?




4. selepas dah stabil kewangan, mestilah nak bina baitul muslim kan? ehem, membinanya bukan mudah. kena bina dengan insan yang sama2 berjuang untuk niat yang sama. perkahwinan atas dasar untuk menyempurnakan separuh daripada agama, dan juga untuk melahirkan generasi muslim yang soleh dan solehah. 

selain untuk memenuhi fitrah manusia hidup berpasangan, dengan perkahwinan juga, insya Allah, dapat menyemai perasaan cinta dengan rasa yang halal. cinta yang Allah pinjamkan..




5. after that, ingin melancong ke oversea bersama suami tersayang! bestnya.. antara tempat2 yang saya ingin sangat pergi adalah:


  • Korea


  • London


6. eh, lupa pulak, lepas kahwin, mestila nak ada baby2 yang comel kan? wah, that's my long-life dream. having my own child. subhanallah.. my sarera :)



7. sekarang, hidup aku dah sempurna. eh, tapi rukun islam tak lengkap lagi! hehe, ni lah tempat yang paling paling aku nak pergi. nak rasa kekhusyukan solat dengan imam yang menghayati bacaan sampai mengalir air mata. merasai indahnya iman. itulah tanah haram, mekah. aku ingin mengerjakan haji bersama umi dan abah dan juga suami. insya Allah.





8. last sekali, untuk persiapan ke alam barzakh, sucikanlah hati..dunia ni tempat persinggahan je. yang kekal, hanyalah di alam sana. bak kata nenek aku, akhirat nanti ada dua tempat je. syurga ngan neraka. bukan macam atas dunia, ada macam2 tempat. 

kalau kita takde kat satu tempat tu, mungkin kita ada kat banyak lagi tempat yang lain. tapi kalau kat akhirat, kalau kita takde kat syurga, mesti kita ade kat neraka. mati boleh datang bila2 masa. sakit ke tak, accident ke lemas ke terbakar ke, tu semua hanyalah alasan untuk membawa kita ke alam sana. macam kat dunia, kita boleh pergi ke tempat yang kita nak tuju dengan macam2 cara. naik bus, naik tren, naik flight.. bertaubatlah sebelum matahari terbit dari arah yang berlainan.



2 comments:

  1. fiza..
    may Allah bless all your dreams..
    and ur wishes come true..inshaAllah :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails