Sunday, June 13, 2010

kahwin masa belajar


salam and greetings to all.

perkahwinan :) sebut je perkataan tu, hati rasa indah sangat. mungkin dah sampai seru kot. hihi. sekarang ni, bila pergi majlis kahwin, hati rasa meronta2 ingin menjadi seperti mereka ;( oh umi, saya mahu kahwin..

tapi bila nak sebut kahwin ketika belajar ni, banyak sangat halangan yang ada, sedangkan niat kita ikhlas. seperti hadith dari Rasulullah s.a.w :
Tiga golongan yang berhak ditolong oleh Allah Swt, iaitu Pejuang di jalan Allah, mukatib (budak yang membeli dirinya dari tuannya) yang mahu melunasi pembayarannya, dan orang yang menikah kerana hendak menjauhkan diri dari perkara haram. (HR. At-Tirmidzi)

adakah saya termasuk dalam salah satu golongan itu? Allah sahajalah yang maha mengetahui niat kami sebenarnya. kalau kami ikhlas dan yakin, mesti ada jalan untuk kami. berkahwin bukan sebab untuk keseronokan semata-mata, tapi saya ingin membaiki diri saya. Allah pun ada sebut dalam alQuran,

Antara tanda-tanda kekuasaanNYA dan rahmatNYA, Dia ciptakan untuk kamu; wahai kaum lelaki, isteri-isteri daripada jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dengannya. dan dijadikanNya suami isteri itu perasaan kasih sayang dan belas kasihan. (Ar-Ruum : 21)

dan ayat tu hanya untuk mereka yang berfikir. seperti yang Allah tegaskan.

ketenangan selepas kahwin ni lain sebenarnya. bukan tenang yang biasa, walaupun rutin hidup penuh dengan tutor, kuiz, test, kelas, final exam, tapi tenang yang datang daripada dalam tu tetap ada.

ikatan perkahwinan tu ikatan suci yang menyatukan hati, menenangkan jiwa yang resah, dan memfokuskan impian yang berlegar tu untuk jadi satu impian yang ideal mengikut hukum. bila kahwin, di situlah ada kebahagiaan, ada kasih sayang, ada sahabat. hakikatnya, memang itulah kebahagiaan sebenar. 

kalau nak qiyam, ada orang kejutkan dan teman, atau kadang2 boleh jadi tukang kejut juga, kalau puasa sunat ada orang masakkan untuk bersahur dan berbuka, atau suami pun boleh jadi tukang masak juga, kalau solat pun dah boleh solat berdua, kalu dulu sorang2 je, kalau mengaji pun ada orang tolong semak bacaan, kalau nak menghafal surah atau hadis pun ada orang tolong tasmi' bacaan. tu antara benda2 kecil lah kalau nak disenaraikan. tapi semua tu, bergantung jugak kat pasangan hidup macam mana yang kita pilih. ;)

memang pasangan hidup sepatutnya membawa kita ke arah yang lebih baik jika nak mengikut hukum. pasangan yang baik adalah untuk pasangan yang baik juga.

bila bertanya pendapat lecturer2, most of them semua setuju kalau student kahwin cepat2. sebab mereka pun mostly ramai yang kahwin dalam 2nd year or 3rd year. sebab, kat uia benda ni dah biasa. uia students mostly, ramai yang mula peka dan berusaha untuk mengikut syariah. 


5 comments:

  1. wah3...moga dipermudahkan eh..insyaAllah..pd masa yg tepat,disatukan la nnti.. ;)

    ReplyDelete
  2. subhanallah..
    ur word is sooo sweet!!
    sgt3 stuju dgn fiza.
    perkahwinan dgn niat yg betul krn Allah pasti dipermudahkan jalan nanti.

    tiap2 hari, jgn lupa doa, mintak Allah permudahkan urusan korg. kalau dah decide nk kwen nt, dont forget to tell me keh!

    i'll pray for both of u! (FF)) heheh!

    ReplyDelete
  3. lex loci: thanks for ur doa.. insya Allah.

    dhiah: thanks dhiah, nnti fiza kahwin dhiah mesti datang kelantan tau.. wajibul ghunnah! huhu. insya Allah, dhiah.. thanks for ur doa :)

    ReplyDelete
  4. oo.. wajibulghunnah ek? mujur x mad wajib muttasil.. haha!
    ok, kalau tak pape halangan memg dhiah akan sampai ke pasir putih nung! inshaAllah~

    ReplyDelete
  5. Wut a beautiful words...
    Semuga impian fiza dimakbulkan..
    Gadis solehah utk Lelaki soleh..

    Semoga bahagia mengiringimu dan dirahmati ALLAH swt... ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails